Oliebollen die de bloedsuikers door het plafond jagen, partysnacks die maagzuur en oprispingen veroorzaken. En de dag erna een kater van de verkeerde wijn. Oud en nieuw is voor je lichaam geen pretje. Met deze tips red je het.

Tip 1 Soep vooraf
Eet voordat je naar een borrel gaat liefst een stevige, vullende soep. Erwtensoep bijvoorbeeld. Wat eiwitrijke hapjes zoals garnalen of zalm zijn ook een goede keuze. Dan hakt het eerste glaasje alcohol er minder in en is het makkelijker jezelf te beheersen.

Het wonderlijke van oliebollen is dat ze als een steen op de maag liggen, maar dat je er op een gezellige oudejaarsavond makkelijk een stuk of tien wegwerkt. Zeker nadat je eerst een fles champagne hebt genuttigd. Nog gekker: het kan zo maar zijn dat je op nieuwjaarsdag wakker wordt met een enorme trek in… nog meer oliebollen. Hoe kan het dat je die enorme vetbommen kunt blijven eten? Dat heeft te maken met het heftige effect dat oliebollen en alcohol hebben op de bloedsuikerspiegel. Dat eerste glaasje alcohol om in de stemming te komen – vooral genuttigd op een lege maag – zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed razendsnel wordt opgejaagd.

Zelfbeheersing
De eerste 15 minuten heb je nog wel de zelfbeheersing om niet te gaan graaien in die schaal met besneeuwde bollen. Maar dan heeft de alvleesklier de tijd gehad om het opgejaagde bloedsuiker weer naar beneden bij te stellen. En dan kun je ineens een enorme trek krijgen.Bovendien zorgt dat tikje alcohol ervoor dat je het niet gênant vindt om de eerste bol van de schaal te plukken. Hoppa, die zit er alvast in. Vanaf dat moment kan er een berglandschap ontstaan van suikerpieken en -dalen waardoor je blijft eten (en drinken). Een die de andere morgen gewoon opnieuw begint. De overtollige energie die je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet, terwijl jij je uitgeput voelt. Probeer deze graaihonger te voorkomen.

Tip 2 Appelflappen!
Kies voor appelflappen in plaats van oliebollen. Of bereid oliebollen volgens de tips in het kader ‘de veilige oliebol’. De eerste oliebol bezorgt je een gevoel van ongekend genot. Dat is het werk van dopamine, de stof die er in het brein voor zorgt dat je achter aangename ervaringen aanholt. Dopamine speelt een rol bij het ontstaan van verslavingen. En zoals steeds duidelijker wordt: ook bij de verslaving aan voedsel.We weten verder dat een lekkernij waarvan de calorieën voor de helft afkomstig zijn van vet en de andere helft van koolhydraten, het grootste genot oplevert en de trigger is om eindeloos te blijven eten. Welke lekkernijen dat zijn? Donuts bijvoorbeeld. Of chocolade. Of chips. Of oliebollen. Dus terwijl in je maag-darmstelsel een file van onverteerde oliebollen ontstaat, zegt je genotzuchtige brein: doe mij er nog maar een!

Tip 3 Water!
Drink tijdens het feesten regelmatig een glas water. Dat helpt om overeten en dus maagklachten te voorkomen.

Brandend maagzuur
Inmiddels ben je acht oliebollen en drie glazen goedkope sekt verder. De maag is vol en de inhoud puilt een beetje over de rand, langs de maagmond de slokdarm in. Dat voelt niet prettig. Zuurbranden, oprispingen, stekende pijn in de maag: het kunnen allemaal tekenen zijn van een maag die (regelmatig) veel te vol wordt geladen. Het appelzuur en het koolzuur van de sekt of champagne maken het er niet veel beter op. Gek genoeg ervaren sommige mensen het gevoel van zuurbranden als ‘honger’, waardoor ze nog meer gaan eten dan prettig voelt. Maagzuurremmers kunnen de klachten tijdelijk verlichten, maar je kunt beter zorgen dat het niet zover komt.

Tip 4 AD Oliebollentest!
Haal je oliebollen bij de kraam (zie de AD Oliebollentest!) en koop er precies genoeg voor oudejaarsavond. Als je zelf gaat bakken, worden het er al snel veel te veel.


Bakkerij Brokking won de AD Oliebollentest 2014 © anp.


Pond buikvet
De gemiddelde oliebol bevat zo’n 200 tot 260 kCalorieën. Eet er twintig en je wordt de dag erna wakker met ruim een pond extra buikvet. Extra pondjes zijn niet de enige nadelige gevolgen van de oliebol.
De oudejaarslekkernij wordt gefrituurd in onverzadigde plantaardige olie. Tijdens het bakproces ontstaan Advanced Glycation End Products (AGEs). Dat zijn stofjes die bijdragen aan de veroudering van het lichaam en de kans op hart- en vaatziektes, diabetes en nierfalen.