Studeren kost geld. Om rond te kunnen komen, nemen studenten vaak een bijbaan. Maar de werkervaring die ze hierbij opdoen, is minstens zo belangrijk. HR expert Selke Alkema vertelt waarom…

Wij Nederlanders zijn workaholics. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat ongeveer 60 procent van de jongeren van 15-25 jaar een bijbaan heeft. De meesten wonen in de randstad en werken gemiddeld 20 uur per week. De meest populaire bijbanen zijn werken in een winkel of supermarkt, horeca en promotiewerk.

De redenen waarom scholieren en studenten een bijbaan nemen, liggen voor de hand. Allereerst natuurlijk om het gebrek aan inkomsten op te vangen. Maar daarnaast is het ook een goede voorbereiding op het ‘echte werk’. Vooral het laatste weegt erg zwaar voor de studenten. Werkervaring opdoen vinden ze vaak zelfs belangrijker dan geld verdienen.

De meest populaire bijbanen
De bijbanen in de top vijf zijn echt typische studentenbaantjes, maar als je erbij stilstaat zit er ook een logische opbouw in. Kranten bezorgen en babysitten zijn erg populaire bijbanen onder de jonge studenten. “Hoe ouder de studenten worden, hoe vaker zij kiezen voor bijbanen waar communicatie steeds meer een rol speelt,” aldus HR-expert Selke Alkema. Deze goede communicatieve vaardigheden kunnen je later sneller aan een baan helpen.

Top vijf meest populaire bijbanen:

  1. Werken in een supermarkt
  2. Werken in de horeca
  3. Promotiewerk
  4. Babysitten en/of huishoudelijke hulp
  5. Kranten bezorgen

Een goede voorbereiding is het halve werk
Het is belangrijk voor studenten om naast je studie ook een bijbaan te nemen. Dan ben je de studenten die niet hebben gewerkt toch een stapje voor. Alkema: “Ervaring zie je terug in het gedrag, kledingkeuze en kennis van iemand.” Werkende studenten kennen de waarde van geld ook beter en weten hoe het is om zelf geld te verdienen.

Promotiewerk is voor studenten die van uitdaging houden!”

Alle populaire bijbanen zijn goed voor later, maar horeca en promotiewerk net iets meer. Ten eerste hebben de meeste werkgevers de indruk dat je toegankelijker bent en met mensen om kunt gaan. Alkema: “Hard werken hoort bij horeca, en dat is ook iets wat wordt gewaardeerd.” Daar komt bij dat je goed leert samenwerken en steeds stressbestendiger wordt.

Promotiewerk is erg populair onder de studenten die een commercieel gerichte studie volgen. Alkema: “Promotiewerk is voor studenten die van uitdaging houden!” Klanten kennen jouw product namelijk nog niet, maar je moet ze er wel enthousiast voor maken. Hier heb je een flinke overdosis doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen voor nodig.

Al met al kom je dus met alleen een goede opleiding en goede cijfers niet altijd daar waar je wilt zijn. Heb jij geen bijbaan of ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Hier vind je de leukste bijbanen voor studenten.