Succesvol zijn met jouw bedrijf of merk? Dat wilt natuurlijk iedereen. Hier moet je alleen wel iets voor doen, namelijk: gebruik maken van branding. Door middel van branding kan je jouw bedrijf of merk op een creatieve en unieke manier sterk in de markt zetten. Je laat de identiteit van je merk naar voren komen en maakt duidelijk aan jouw doelgroep waar je merk voor staat. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dit het best? Deze tips zijn jouw rots in de branding!

Het hart van jouw merk of bedrijf
Begin bij de basis. Wat wil jij met jouw bedrijf of merk bereiken: wat is het doel? Is het een dienst of een product, wat zijn waardes die je naar voren wilt brengen en hoe wil je dit doen? Als je deze belangrijke punten hebt opgeschreven, ben je al een heel eind. 

Bepaal jouw doelgroep
Je kan nog zo een mooi doel of goede visie hebben, als deze niet de juiste doelgroep bereikt heeft het alsnog geen zin. Zorg dus dat het doel dat je wilt bereiken, de basis van jouw bedrijf, aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Ga op zoek naar wat jouw doelgroep nodig heeft en naar verlangt. 

Een voorbeeld: Nike richt zich op sporters in de jonge tot middelbare leeftijdsklasse. Zij zorgen dat ze precies van deze groep weten waar zij naar verlangen, ze kruipen als het ware in het hoofd van hun doelgroep. Dit doen ze onder andere door veel actief te zijn op social media en commercials te maken met bekende sporters die bekend zijn bij deze groep.

Een goede, simpele manier om jouw doelgroep beter te leren kennen is een gesprek aan te gaan. Stel vragen en kom erachter wat voor hen belangrijke waardes zijn. Deze kan je dan weer meenemen in jouw doelstelling.

Visuele identiteit
Als je duidelijk hebt wat je naar buiten wilt brengen en voor wie, is het tijd om te bedenken hoe je dit zichtbaar wilt gaan maken. Wat is de visuele identiteit van jouw merk? Een van de belangrijkste onderdelen hiervan is het logo. Dit is hetgeen waaraan mensen jouw merk gaan herkennen, deze moet dus sterk en opvallend zijn. Is er in jouw bedrijf werk personeel gezocht of personeel in de techniek gezocht? Zorg dan dat dit logo goed genoeg opvalt zodat het aantrekkelijk wordt om bij jouw bedrijf te solliciteren.  Ga ook voor jezelf na welke kleuren de basis worden van jouw merk. De kleuren die je gebruikt roepen een bepaald gevoel of bepaalde sfeer op bij jouw doelgroep, ze bepalen de uitstraling van jouw merk of bedrijf, denk hier dus goed over na. 

Veel merken hebben één tot drie basiskleuren, voorbeelden hiervan zijn: ING (oranje en blauw), McDonald’s (rood en geel) en Ikea (blauw en geel). 

Naast kleuren en een logo gebruikt een sterk merk vaak ook een eigen typografie. Zorg dat je niet meer dan drie verschillende soorten lettertypes gebruikt, dat kan namelijk slordig en rommelig overkomen. Heb je het logo, de kleuren en de typografie bedacht? Check dan of deze drie visuele elementen ook goed op elkaar aansluiten en bij elkaar passen, zodat je met je merk één geheel overbrengt.

Communicatie
Wanneer je de identiteit van jouw merk hebt bedacht en de visuele identiteit hebt vormgegeven, moet je nog een stap ondergaan om de branding compleet te maken. Namelijk: ligt je (toekomstige) werknemers hierover in. Zij zijn een heel belangrijk onderdeel van jouw branding, want ook zij moeten het verhaal van jouw bedrijf of merk goed over kunnen brengen. Zorg dus dat zij duidelijk weten wat het doel is en op welke manier zij hun klanten moeten aanspreken, zodat hierover geen onduidelijkheid ontstaat bij de doelgroep. Branding is de key voor een sterk merk, mits alles op dezelfde manier wordt gecommuniceerd. Zorg dus dat alles wat je wilt communiceren goed op elkaar aansluit en met elkaar samenhangt. Hopelijk helpen deze branding tips jou op weg naar het neerzetten van een sterk merk!